cookieOptions = {have some cookies?}

Ada Kerusi Dalam Dewan Rakyat Pun Masih Tak Faham SOSMA?

Monday 21 November 2016 | comments (1)



Penulis yakin bahawa rakyat di negara kita ini majoritinya dikurniakan akal yang sihat dan waras-waras belaka. Kita semua sudah mula mampu menilai tentang perkara yang baik dan buruk seawal selepas melewati umur akil, baligh.

Namun begitu, unsur-unsur kewarasan tersebut semakin tercemar ekoran dakyah pihak-pihak tertentu yang cuba memperbodoh daya pemikiran rakyat di negara ini, sehingga ada segelintir yang lemah minda dan mudah terpengaruh dengan kebobrokan dakyah tersebut.

Seperti yang kita maklum, SOSMA telah diwarta dan dikuatkuasakan di negara kita. Ia telah dibentang, dibahas dan kelulusannya diputuskan secara adil mengikut prosedur legislatif di Dewan Rakyat seperti biasa.

Namun begitu, penulis amat hairan apabila salah seorang anggota badan legislatif itu masih lagi keliru, ‘blur’ atau tidak faham-faham tentang akta yang menggantikan ISA itu. SOSMA diyakini tidak sekeras ISA yang pernah menahan ramai pemimpin politik di negara ini, termasuk ‘baba’nya.

Semua orang tahu bahawa SOSMA merupakan sebuah akta yang digubal bagi mengelak, membanteras dan mengambil tindakan segera bagi menangani aktiviti keganasan di dalam negara ini, sama ada secara terancang atau tidak.

Membendung keganas secara efektif di negara ini, akta ini telah menahan ramai pengganas yang merancang untuk melakukan keganasa di dalam tanahair. Antara yang sudah ditahan menerusi akta ini adalah suspek pengganas IS dan DAESH.

Tapi mengapa ahli dewan legislatif bertudung itu mempersoal apabila Maria Chin ditahan di bawah SOSMA? Kerana Maria adalah kawan baiknya? Kerana Maria menentang dan membantah kerajaan? Kerana wanita itu ‘sebulu’ dengannya’?

Apakah dia fikir pengganas itu terhad kepada yang bersenjata seperti IS dan DAESH sahaja? Apakah dia fikir rakyat di dalam negara ini tidak mampu untuk merancangan keganasan? Atau dia sudah terjangkit sindrom mudah lupa seperti ‘mantan’?

Siri-siri baju kuning sebelum ini sudah cukup menggambarkan keganasan yang dilakukan oleh peserta-peserta himpunan tersebut. Ia sudah cukup untuk menimbulkan gambaran kukuh bahawa himpunan baju kuning sangat berpotensi untuk bertukar menjadi ganas.

Apakah Ahli Parlimen PKR yang bertudung itu lupa bagaimana motorsikal berkuasa tinggi PDRM dijatuhkan dan dirosakkan? Apakah dia lupa bagaimana anggota polis diterajang dan dibelasah hingga berdarah-darah? Tidakkah ia melambangkan ganas? Kereta polis pun hancur terbalik!

Jadi, secara tidak langsung pihak berkuasa sudah serik dengan baju kuning. ‘Preventive better than cure’, bukan? Maka sudah tentu perancangan untuk melakukan himpunan seperti itu akan ditolak dan tidak dibenarkan berlaku lagi.

Himpunan Aman? Jika benar ikhlas mahu menganjurkan himpunan yang aman, mengapa jalan raya di bandar sesak yang dipilih? Di Selangor ada beberapa stadium yang boleh dipilih, di Pulau Pinang pun ada. Kenapa tidak pilih di lokasi yang tidak mengganggu ketenteraman awam?

Apakah Puteri Reformasi itu ‘buta’ untuk melihat perangai buruk dan tingkah laku tidak sopan yang berlaku dalam himpunan baru-baru ini? Mengajar rakyat Malaysia berakhlak biadap? Tahu maksud adil menurut Islam? ‘Baba’ tidak ajar?

Pernah dengar ‘meletakkan sesuatu kena pada tempatnya’? Itulah keadilan di dalam Islam. Jadi, apakah adil untuk berhimpun di tengah jalan raya? Ada lokasi yang lebih baik untuk berhimpun, kenapa tidak dipohon permit di lokasi yang lebih adil? Sengaja mahu tunjuk perangai buruk pada dunia?

Sekarang himpunan baju kuning mahu pun merah sudah selesai. Apa yang baju kuning dapat? Setahu penulis, Datuk Seri Najib masih lagi teguh, malah semakin kukuh kedudukannya sebagai Perdana Menteri. Paling utama, rakyat sendiri makin sedar dan dapat menilai, siapakah puak baju kuning sebenarnya…
Share this article :

+ comments + 1 comments

Anonymous
21 November 2016 at 22:54

apa fungsi dia sebenarnya?

Post a Comment

Mohon Pautkan Link & Saya Akan Pautkan Semula :D

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Ini Pentas Kita Anak Muda! - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger