cookieOptions = {have some cookies?}

Video: Kenapa Rakyat Mesir Jadi Ganas? (Tutorial)

Tuesday 9 July 2013 | comments


Mungkin ini salah satu cara yang diajarkan dalam buku Gene Sharp , pakar menjatuhkan sesebuah kerajaan tanpa keganasan. Aktivis Mesir mengambil pendekatan yang lebih up to date , iaitu meletakan semua kesalahan di bahu tentera dengan cara yang lebih rare dan ganas. 


Tujuan?

Seperti yang tertulis dalam buku "The Methods of Nonviolent Action - Gene Sharp" ,  cara paling mudah mengumpul "bala tentera" dari kalangan rakyat itu sendiri adalah dengan mencipta persepsi, mewujudkan satu musuh yang sama.

Dalam kes Mesir, langkah pertama adalah, tentera digambarkan sebagai satu pihak yang Pro-Morsi. Morsi pula adalah musuh rakyat Mesir, jadi Tentera juga adalah musuh Rakyat Mesir.

Seterusnya mewujudkan mangsa dikalangan rakyat Mesir itu sendiri..macam mana nak wujudkan "Mangsa"?
Sila tonton video ini.

(masa 0.17. yang menembak aktivis adalah dikalangan aktivis sendiri.)

Kemudian? Sebarkan pada orang ramai, bahawa si mati dibunuh oleh tentera. Sebab tuh dalam video kita boleh nampak, orang ramai mengejar kenderaan tentera tu.

dah faham?  Ok sila aplikasikan cara keji ini di Malaysia.. oppss tunggu sekejap.. Anwar Ibrahim dah buat dulukan cara ini di Malaysia.?

hihihihi

P/S: Ini bukan bermakna Blog ini menyokong mana mana pihak, baik pihak aktivis mahupun pihak tentera. tulisan ini cuma berdasarkan video ini SAHAJA. Tentera Mesir pun bukan baik sangat

Share this article :

Post a Comment

Mohon Pautkan Link & Saya Akan Pautkan Semula :D

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Ini Pentas Kita Anak Muda! - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger